Föreningen

VandrarKlubben Uvarna bildades 1936 och är en av de äldsta orienteringsföreningarna i Medelpad. Våran klubbstuga ligger centralt i Matfors vid Rännöbadet och vi delar den med Matfors skidklubb. Föreningen har ca 50 medlemmar (2022) med en medelålder på drygt 50 år (2022). Vi har en jämn fördelning mellan män och kvinnor i föreningen och vi har några barn och ungdomar som är med i verksamheten. Föreningens medlemmar deltar både i lokala och nationella arrangemang under hela året. Vi har också ett aktivt samarbete med övriga föreningar i distriktet.

Föreningen ordnar varje år en nationell eller en distriktstävling samt flera lokala arrangemang. Under året brukar också nybörjarkurser för barn och ungdomar ordnas tillsammans med egna träningar och tävlingar för föreningens medlemmar, både under sommaren och vintern.

Utdrag av protokollet när föreningen bildades 11 februari 1936 nedan

VK Uvarna - Orientering c/o Thomas Engberg Helmer Osslundsv 6 864 32 Matfors